Listening is Love (2022)

© Pauline Humbert © Pauline Humbert

Listening is Love est une réadaptation de la performance Les vainqueurs l’écrivent, les vaincu·x·es racontent l’histoire, que j’ai présentée aux jurys de Master du CCC. J’ai décidé, après avoir écrit mon mémoire pendant plusieurs mois, de le rendre sonore en composant un live de vingt minutes, qui reprenait des temps forts de mon texte, et qui les mettait en musique.

Par là même, j’ai cherché à injecter de l’émotionalité dans mon travail recherche académique, de manière à flouter la limite entre ma pratique textuelle et sonore. Il s’agissait pour moi de naviguer la position d’écoute, plutôt que de celle de lecteur·x·ice, ou de critique. En effet, en ayant une pratique sonore dans le cadre d’une école d’art visuelle, je me suis souvent confrontée aux manques d’outils d’analyse et de développement sonores de la structure.

J’ai cherché à faire valoir les expériences personnelles comme savoir essentiel, comme savoir légitime. La position d’écoute comprend une dimension de remise en question intrinsèque, à mon avis; cette position permet de revoir la hiérarchie des savoirs, permet d’inclure les expériences sensorielles, émotionelles, traumatiques, charnelles, intimes dans une constellation de savoirs qui sont trop souvent tournés vers une vision de l’intellect dénué d’émotionalité.

Lire mon travail de Master en entier ici

"LISTENING AS LOVE" - Introduction de mon travail de Master


A scientific study conducted within the psychology field by Robert Zajonc has shown that the more a person listens to a given song, whether they are familiar with it at the beginning of the experiment or not, the more the person will be prone to enjoy this song; this phenomenon is called the mere repeated exposure effect. It is through repetitive listening that a person grows love towards a song, and as a matter of fact, towards almost every possible stimulus.

Listening is love, and the more one listens, the more one loves. During the research process, which has led me to write this thesis, I have sought ways to create a relationship between my sonic practice and my writing practice. As a dj and producer, my thinking is musical. It is about listening. My ears are trained to listening, to hearing. I have developed an ethic of listening through which I navigate, which is utterly important for me to share, to reflect upon and to mobilize within a written discourse. Indeed sound, to me, is a tool to build alternatives to the immutable, and as I find one of my methodologies to be that of listening, I am able to state that listening can be an act of resistance, an act of humility and a powerful position.

Listening has an autonomous discursive functioning, I learned this within the activist environment. It is an unspoken position, and simultaneously, one that is much discussed. Take the example of the subject-position of the ally; namely when a person seeks to stand for or fight for a struggle they support, but whose oppressions they do not experience. Listening is key when it comes to learn, to respect, to organize, when it comes to understand the politics of voices, the politics of bodies, the politics of sounds, the politics of emotions, the politics of links.

© Pauline Humbert © Pauline Humbert

Listening is Love (2022)

Listening is Love est une réadaptation de la performance Les vainqueurs l’écrivent, les vaincu·x·es racontent l’histoire, que j’ai présentée aux jurys de Master du CCC. J’ai décidé, après avoir écrit mon mémoire pendant plusieurs mois, de le rendre sonore en composant un live de vingt minutes, qui reprenait des temps forts de mon texte, et qui les mettait en musique.

Par là même, j’ai cherché à injecter de l’émotionalité dans mon travail recherche académique, de manière à flouter la limite entre ma pratique textuelle et sonore. Il s’agissait pour moi de naviguer la position d’écoute, plutôt que de celle de lecteur·x·ice, ou de critique. En effet, en ayant une pratique sonore dans le cadre d’une école d’art visuelle, je me suis souvent confrontée aux manques d’outils d’analyse et de développement sonores de la structure.

J’ai cherché à faire valoir les expériences personnelles comme savoir essentiel, comme savoir légitime. La position d’écoute comprend une dimension de remise en question intrinsèque, à mon avis; cette position permet de revoir la hiérarchie des savoirs, permet d’inclure les expériences sensorielles, émotionelles, traumatiques, charnelles, intimes dans une constellation de savoirs qui sont trop souvent tournés vers une vision de l’intellect dénué d’émotionalité.

Lire mon travail de Master en entier ici

"LISTENING AS LOVE" - Introduction de mon travail de Master


A scientific study conducted within the psychology field by Robert Zajonc has shown that the more a person listens to a given song, whether they are familiar with it at the beginning of the experiment or not, the more the person will be prone to enjoy this song; this phenomenon is called the mere repeated exposure effect. It is through repetitive listening that a person grows love towards a song, and as a matter of fact, towards almost every possible stimulus.

Listening is love, and the more one listens, the more one loves. During the research process, which has led me to write this thesis, I have sought ways to create a relationship between my sonic practice and my writing practice. As a dj and producer, my thinking is musical. It is about listening. My ears are trained to listening, to hearing. I have developed an ethic of listening through which I navigate, which is utterly important for me to share, to reflect upon and to mobilize within a written discourse. Indeed sound, to me, is a tool to build alternatives to the immutable, and as I find one of my methodologies to be that of listening, I am able to state that listening can be an act of resistance, an act of humility and a powerful position.

Listening has an autonomous discursive functioning, I learned this within the activist environment. It is an unspoken position, and simultaneously, one that is much discussed. Take the example of the subject-position of the ally; namely when a person seeks to stand for or fight for a struggle they support, but whose oppressions they do not experience. Listening is key when it comes to learn, to respect, to organize, when it comes to understand the politics of voices, the politics of bodies, the politics of sounds, the politics of emotions, the politics of links.

1:23/4:56